1 minute
У цьому році відбулося досить багато змін механізму покладання спеціальних обов’язків на ринку електроенергії. Всі ці обов’язки лягли на плечі державних генеруючих компаній, зокрема на ПрАТ «Укргідроенерго». Хоча компанія і показала гарний фінансовий результат за 9 міс 2020р, проте вона на сьогодні стикається із рядом технічних та економічних викликів.
Про проблеми в роботі Market Management System, а також про розрахунки перед компанією в рамках механізму ПСО з боку ДП «Гарантований покупець» та інші питання читайте в бліцінтерв’ю заступника генерального директора з комерційної діяльності «Укргідроенерго» Богдана Сухецького.
Джерело: ExPro
Нещодавно було опубліковано фінансовий звіт «Укргідроенерго» за 9 місяців. Компанія демонструє значний дохід на фоні збитків інших державних компаній…
На папері виглядає усе добре. Проте варто аналізувати комплексно, врахувати оподаткування, дивіденди, заборгованість, затримку платежів. Але, дійсно, завдяки системному підходу «подушка безпеки» в нас є.
Почнемо з того, що в новій моделі ринку «Укргідроенерго» працює на всіх сегментах ринку електроенергії. Це пов’язано із якісною підготовкою до роботи у нових умовах. Протягом останніх десятиліть компанія успішно провадить кампанію із реконструкції та модернізації існуючого обладнання ГЕС та ГАЕС, а також будівництва нових потужностей для забезпечення мобільних резервів потужності в ОЕС України та балансування у системі.
Не треба забувати що завдання перед компанією не тільки в енергосистемі. Зрізання піків паводку, підтримування рівня водосховищ, забезпечення екологічного попуску та прохід великовантажних суден. Нам доводиться знаходити баланс в умовах нового ринку з метою забезпечення максимальних прибутків.
Крім того, з самого початку фахівці з комерції активно приєдналися до надання зауважень та виправлення помилок як у нормативно-правовій документації, так і у роботі системи управління ринком електроенергії України (Market Management System, MMS).
Що не так з системою MMS?
Можливо це буде для когось і образливо, але майже все не так.
Якщо коротко то система передбачає автоматизацію. Але її робота настільки не коректна, що наразі фахівцями компанії і НЕК «Укренерго» здійснюються перерахунки обсягів балансуючої енергії та небалансів, для виконання усіх умов правил ринку та здійснення коректних нарахувань практично вручну. І тільки потім здійснюється підписання відповідних актів та рахунків купівлі-продажу електроенергії на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг. Це неймовірно кропітка і витратна по часу робота. Для прикладу ми досі звіряємо розрахунки з «Укренерго», починаючи з квітня. Це велике навантаження на людей і прикро що висококваліфіковані спеціалісти двох державних компаній повинні втрачати на це час.
З іншого боку, завдяки стрімкому неконтрольованому зростанню «зеленої» генерації, відбувається порушення як фізичного балансу в ОЕС України, так і фінансового балансу на ринку електроенергії України. Як вам відомо, на поточний момент накопичилися значні борги з боку «Укренерго» та «Гарантованого покупця», в тому числі й перед державними виробниками електроенергії, зокрема перед «Укргідроенерго».
Борги - це болюча тема для всіх. Яка ситуація з розрахунками у вас?
Ви ж розумієте, що борги це не тільки негативний фінансовий показник у звітності - це вимивання обігових коштів, неможливість розраховуватись з підрядниками, ризики кредитних збитків.
Зараз усі як-то кажуть «надприбутки» нашої компанії нівелюються накопиченням боргів.
Практично 1 млрд грн боргу залишився зі старого ринку з ДП «Енергоринок», «Гарантований покупець» зупинився на 250 млн грн, а «Укренерго» балансує теж на межі в 1 млрд грн. Якщо з НЕК ми знаходимось в постійній динаміці і кошти, хоч і з затримками, але надходять, то з іншими усе виглядає досить безперспективно. Нещодавно «Гарантований покупець» запропонував нам розрахуватись протягом 5 років і скасувати для нього усі пені і штрафи.
Президент України у своєму Указі від 22.09.2020р № 406/2020 «Про невідкладні заходи щодо стабілізації ситуації в енергетичній сфері та подальшого розвитку ядерної енергетики» приділив розрахункам з держкомпаніями особливу увагу. Також є ініціатива голови Комітету ВРУ з питань енергетики та ЖКП Андрія Геруса визнати розрахунки з держкомпаніями пріоритетними.
Нас дуже підтримує торгівля на ринку двосторонніх договорів та надання допоміжних послуг. На цих сегментах розрахунки відбуваються вчасно. Але вже протягом певного проміжку часу «Укренерго» суттєво знижує закупівлю доппослуг, що порушує вимоги Кодексу системи передачі в частині забезпечення необхідних резервів для регулювання частоти та потужності в енергосистемі.
Що варто змінити на ринку електроенергії?
На цей рахунок, мабуть, у кожного своя думка, проте для мене фактично ринку не існує. Постійне «ручне» регулювання не приносить жодної користі, а лише більше заводить держкомпанії у глухий кут. Замість латання дір потрібна системність і пріоритетність. Зрозуміло, що держкомпанії завжди використовували як рятувальний круг для енергосистеми. Тоді чому зараз думають про всіх окрім нас? Безсистемність росту «зеленки» призвела до фінансового перекосу, який мають взяти на себе держкомпанії. Ми зазнаємо збитків у зв’язку із забезпеченням ПСО, у нас накопичуються борги, ми не можемо залучити держгарантії під проєкти, необхідні для енергосистеми. А що далі? Не зможемо проводити реконструкцію, ремонтувати обладнання чи сплатити платежі в держбюджет? Необхідні відповідні кроки, а це:
- погашення заборгованості;
- приведення цін для побутових споживачів до економічно обґрунтованих із застосуванням адресної допомоги незахищеним верствам населення (на першому етапі – через скасування пільгових тарифів до 100 кВт-год);
- налагодження роботи системи управління ринком;
- впровадження жорсткої дисципліни в частині оплати за придбану електричну енергію;
- внесення змін до нормативно-законодавчої бази щодо відповідальності за баланс;
- запровадження рівних умов для продажу електроенергії для державних та приватних виробників електроенергії;
- коректне ціноутворення на всіх сегментах ринку електроенергії із застосуванням загальносвітових практик.
Яка доля ПСО?
Вірніше сказати, яка доля компаній, на яких покладено ПСО.
З початку старту нового ринку ми працюємо з п’ятою! моделлю ПСО. Зрозуміло, що за кожною зміною доводиться коригувати інвестпрограму, фінплан і взагалі якесь навіть короткострокове планування виглядає сумнівним. Зараз ми продаємо «Гарантованому покупцю» 30% виробітку ГЕС по 1 копійці за кіловат. Це - операція з прямими збитками і значним недоотриманням доходу підприємством. Але не зрозуміло що краще. «Гарантований покупець» відтерміновує розрахунки на роки і тому зараз ми можемо мати дохід лише на папері і рахувати великі цифри заборгованості, заходити в судові процеси.
Зараз розробляється нова модель фінансового ПСО. Але коли вона почне діяти і яка кінцева редакція - не зрозуміло. При складанні фінплану на 2021р поки що ми враховували чинну. Будемо чекати і як завжди підлаштовуватись під обставини. Навіть один термін чи формулювання може кардинально змінити фінансовий стан компаній. Добре було б зняти таке навантаження з держкомпаній і якось розподілити між всіма учасниками ринку.
Який прогноз ви можете дати на 2021р?
Діяльність на ринку електроенергії буде як і у 2020р залежати від двох факторів: гідрометеорологічної ситуації та впливів на функціонування сегментів ринку електроенергії через внесення змін у нормативно-правову базу України. Будемо намагатись витримати показники цього року і розраховуємо на достатню водність річок.